Tayar, topi keledar perlu ada tanda keselamatan mulai 1 Mac

0 comments

Mulai 1 September ini, semua tayar kenderaan yang dijual perlu mempunyai tanda piawaian 'MS' atau 'DOT' atau 'E' manakala topi keledar pula mesti memiliki penanda 'MS' dan 'E'.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata peraturan baru itu bertujuan memperkukuhkan perlindungan terhadap pengguna dengan mengurangkan risiko dalam insiden kemalangan.
"Walaupun kita wartakan pada 1 Mac, tetapi kita beri enam bulan kepada pekedai dan peniaga agar mereka sempat menjual tayar yang lama sampai habis," katanya pada sidang akhbar hari ini.
Ismail Sabri berkata, standard keselamatan yang bakal berkuat kuasa itu adalah berdasarkan spesifikasi di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987, dan pada sesi konsultasi sebelum ini, pihak industri (pengilang, pengimport, pengedar dan peruncit) bersetuju dengan hasrat kerajaan menguatkuasakan perintah tersebut.

Beliau berkata, tayar pheumatik buatan Malaysia perlu mempunyai penanda MS 1394 bagi kenderaan perdagangan, MS 149 bagi kenderaan penumpang dan MS 224 bagi kenderaan penumpang dan perdagangan.

Bagi tayar pneumatik yang diimport pula, ia perlu mempunyai penanda UNECE R 54 bagi kenderaan perdagangan, UNECE R 30 bagi kenderaan motor dan treler serta UNECE R 108 bagi kenderaan motor dan perdagangan.

Penanda 'DOT' FMVSS 119 pula bagi tayar pneumatik baru untuk kenderaan perdagangan dan FMVSS 109 bagi kenderaan penumpang.
Ismail Sabri juga berkata, mengikut Seksyen 29 Perintah Perihal Dagangan 2011, individu yang didapati bersalah akan didenda tidak melebihi RM100,000 atau penjara tidak melebihi 3 tahun, atau kedua-duanya.

Bagi kesalahan kali kedua dan berikutnya, individu yang bersalah boleh didenda tidak melebihi RM250,000 atau penjara tidak melebihi 5 tahun, atau kedua-duanya sekali.

Pertubuhan pula akan dikenakan denda tidak melebihi RM250,000 jika didapati bersalah, dan bagi kesalahan kedua atau berikutnya, ia boleh didenda tidak melebihi RM500,000.

Ismail Sabri berkata, kementerian juga sedang mengenal pasti kaedah sofistikated bagi memastikan penanda itu tidak dipalsukan. - BERNAMA
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. SK Tg Piandang - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger